Visatos vyksmas ir ugdymas(is)
Augustinas Dainys
Vytauto Didžiojo universitetas, 2023
Anotacija
Šiandieninių žmonių dvasinė problema yra išplitusi depresija, nerimo būsenos, atsirandančios dėl to, kad šiandieninis žmogus nepasitiki gyvenimu, bijo vykstančio pasaulio, kuris visada yra kitoks ir mes nežinome, ką mums atneš rytojus. Todėl, užuot viską kontroliavus ir gyvenus baimingai, žmogui veikiau reikia atsiduoti pasauliui ir juo pasitikint dalyvauti pasaulio žaismėse, kai žaidžiantis pasaulis žmogų neša. Šioje monografijoje pateikiamas ugdytojiškas Visatos vyksmo problemos sprendimas. Žmogus negali sustabdyti vyksmo, nes pasaulis nuolat vyksta, tačiau gali užsiimti saviugda – formuoti savo įgūdžius, kurie leistų dorotis su vyksmų atsitiktinumais, ir taip susikurti informacinį filtrą, kuris leistų įnešti tvarkos į šiandieninę žiniją. Gebėjimas dorotis su vyksmu yra diegiamas ugdymo(si). Mėginti harmonizuoti vyksmą – tai užsiimti savo ir kitų ugdymu.
Pirmoje knygos dalyje pateikiama tikrovės atradimo fenomenologija, kuri pradeda nuo daiktų atradimo kasdienybėje ir baigia daikto grožio kaip Dievo pėdsako Visatoje samprata. Antroje dalyje pateikiama Vyksmo teorija, kuri mąsto tikrovės elementų žaismes. Trečioje dalyje apmąstoma žmogiškos būtybės dalyvaujančios Visatos vyksme tapatybė, kurią steigia dalyvavimo teogoninėje vietovėje nepaslėptis ir neužmarštis. Ketvirtoje dalyje apmąstomas ugdymas(is) kaip labiausiai pamatinė buvimo žmogumi sąlyga. Monografijoje pateikiamas tikrovės mąstymo būdas vadinamas radikaliuoju realizmu, kuris suderina nekalbių daiktų pasirodymą su jų virtimu tikrovės simuliakrais, ir šį vyksmą traktuoja kaip įkvėpimo ir iškvėpimo nuolatinį bangavimą. Monografijai fundamentalios įtakos turėjo tie filosofai, kurie Vakarų filosofijos pažymėti kaip mąstantys po postmodernizmo. Iš jų knygoje ypač paminėtini du realistinės orientacijos filosofai – Arvydas Šliogeris ir Alainas Badiou.